top of page

Help! Mijn klant is failliet: krijg ik mijn geleverde kleding nog terug?

  • Writer: Ester Wolken
    Ester Wolken
  • Nov 5
  • 3 min read

Updated: Nov 10

Textilia.nl juni 2025

ree

Eigendomsvoorbehoud: blijf eigenaar tot betaling

Het eigendomsvoorbehoud is een afspraak tussen de leverancier en de klant, op basis waarvan het juridische eigendom van geleverde producten pas overgaat naar de klant wanneer de volledige koopprijs aan de leverancier is betaald. Het eigendomsvoorbehoud beschermt de leverancier tegen wanbetaling, zelfs in geval van een faillissement. De leverancier kan de door hem geleverde goederen ook na faillietverklaring van de klant nog bij de klant ophalen, als zijn facturen niet zijn betaald. Het eigendomsvoorbehoud moet je vooraf goed regelen en overeenkomen, bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden of in de koopovereenkomst. Bij faillissement kun je op basis hiervan je goederen terugvorderen bij de curator. De curator zal in dat geval een mogelijke ‘boedelbijdrage’ vragen voor het afstaan en ophalen van de goederen.


Consignatie: eigendom blijft bij jou tot verkoop

Bij consignatie lever je de goederen aan de klant, maar blijf jij (juridisch) eigenaar totdat de goederen aan een derde zijn verkocht. Pas als de klant de goederen doorverkoopt aan een derde, gaat het juridisch

eigendom direct over naar die derde. De klant wordt bij consignatie in feite nooit eigenaar van de

goederen. Als de klant failliet gaat op het moment dat de goederen nog niet zijn doorverkocht aan een derde, kan de leverancier de goederen (als eigenaar), na betaling van een boedelbijdrage, bij de curator ophalen. Ook hier geldt: leg de afspraken over consignatie vooraf schriftelijk vast in een overeenkomst, en zorg dat je duidelijk kunt aantonen welke goederen van jou zijn.


Recht van reclame: juridisch vangnet

Indien je geen afspraken hebt gemaakt over een eigendomsvoorbehoud of consignatie dan kan je mogelijk een beroep doen op het wettelijk recht van reclame. Dit geeft je het recht om geleverde,

maar onbetaalde goederen terug te vorderen. Een aandachtspunt hierbij is dat het recht van reclame snel vervalt. Het recht van reclame vervalt namelijk 1) wanneer 6 weken zijn verstreken nadat de vordering tot betaling van de koopprijs opeisbaar is geworden, of 2) er 60 dagen zijn verstreken, te rekenen vanaf de dag waarop de goederen onder de afnemer (of onder iemand anders namens hem) zijn opgeslagen. Na deze termijnen kan het recht van reclame dus niet meer worden ingeroepen door de leverancier.


Risico

Ligt de voorraad van de klant in een extern magazijn van een derde? Dan kan die derde mogelijk een retentierecht uitoefenen als er nog openstaande rekeningen zijn van jouw klant. Hierdoor worden de rechten die de leverancier heeft op basis van het eigendomsvoorbehoud, consignatie of het recht van reclame gedwarsboomd.


Praktische tips

Als leverancier kan je de schade in het faillissement van een klant beperken door de hiervoor genoemde opties. Maar dan is het wel belangrijk dat je deze opties contractueel goed overeenkomt en vastlegt met de klant. Hierbij een paar praktische tips:


  1. Goede algemene leveringsvoorwaarden met een goed geformuleerd (verlengd) eigendomsvoorbehoud vormen je eerste verdedigingslinie. Laat de algemene leveringsvoorwaarden met het eigendomsvoorbehoud opstellen of controleren door een jurist die de modebranche begrijpt. Daarmee vergroot je je kans om je voorraad of betaling van je factuur veilig te stellen, ook in het geval van een faillissement van je klant.

  2. Zorg ervoor dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn.

  3. Zorg dat de geleverde producten bij levering apart, herkenbaar en traceerbaar blijven. Documenteer leveringen zorgvuldig met pakbonnen en serienummers.

Textilia.nl juni 2025



 
 
bottom of page